Wednesday, July 29, 2009

Kelahiran..








Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

27 Julai 2009, berlalu 2 hari lepas..Alhamdulillah, bersyukur tak terhingga, genap 23 tahun dilahirkan di dunia..dibekalkan nikmat iman dan islam yang tidak ternilai hingga kini insyaallah..

Terasa perbezaan..jika dulu, di zaman kanak2,, hati menginginkan sambutan hari kelahiran dengan kek, lilin, hadiah dan sebuah parti yang dipenuhi permainan dan suprise..namun kini menjangkau 20 an perasaan bertukar..
23 tahun sudah diberi peluang hidup didunia, kdg2 terasa sedih, bermakna, dosa sudah bertambah..perjalanan di hadapan terus memendek dan kian mencabar..insyaallah setahun lagi menjejakkan kaki ke alam pekerjaan,, semoga diri ini terus istiqamah..diiktiraf olehNya sebagai pejuang agama.. menjadi profesional muslim yang mengintima'kan diri sepenuhnya untuk kemenangan islam..
Jutaan terima kasih buat sahabat2, adik2 yang sentiasa bersama sepanjang perjalanan hidup ini..buat ibu yang melahirkan, dan mendidik hingga kini..jutaan terima kasih atas kasih sayang yang dicurahkan..buat abah yang sentiasa membimbing dan mencari nafkah buat anakmu ini, moga diri sentiasa dalam hidayahNya..adik beradik yang mewarnai diari hidup ini, mg Allah merahmati hidup kalian..di hari kelahiran ini, hanya doa dari kalian yang amat diharapkan sebagai hadiah...
29 julai 2009

Sekilas 'Segalanya Tentang Wanita'

hmm..nsb baek xde kebakarn mlm tu,,huhu


huhu..berat,, berdikari punya pasal..




penyambut tetamu yg comey2 blake..:p






YB Mumtaz, Dr Hafidzah dan Ust Dzulkhairi..+herfiana yg petah..:)




Syabas dan terima kasih buat semua yg terlibat..mg perjuangan diteruskan dlm menerapakn jati diri siswi berketerapilan pemangkin pembangunan ummah...insyaallah..


29 Julai 2009


















Pemangkin Pembangunan Sebuah Ummah





Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Alhamdulillah..setinggi kesyukuran dipanjatkan kepada Ilahi, akhirnya projek terakhir sebelum melepaskan jawatan di AGM 1 Ogos ini berlangsung jua..walaupun terlalu banyak yang masih perlu digilap dan diperbaiki, namun pengalaman dan pengajaran diperolehi sepanjang menjayakan projek ini terlalu bermakna dan tiada ganti..

Saban hari, cabaran dunia kian mencabar..pelbagai isu diperjuangkan pelbagai pihak..baik isu pendidikan, kebajikan rakyat mahupun isu hak-hak wanita..namun dari pemerhatian aku, majoriti perjuangan ini dicetuskan kaum adam..
Dunia realiti, aku memerhatikan terlalu ramai kaum-kaum sejenisku seolah-olah tiada hala tuju jelas..hidup berpeleseran bersama pasangan yang belum tentu memberi jaminan kebahagiaan..di tepi-tepi jalan, di pasaraya dan lain-lain..cukup sedih melihatkan betapa mereka sesat dalam mencari identiti diri..
Sesetengah wanita berpendapat, kronologi kehidupan golongan bergenetik XX ini hanyalah.. belajar, mendapat segulung ijazah..berkahwin..beranak seterusnya mengabdikan diri di rumah menjaga dan membesarkan anak2..segala latihan, tarbiyah dan pengalaman di kampus disia-siakan..
Justeru,tercetusnya idea bagi mengadakan projek yang dikelola sepenuhnya kaum hawa kerana jauh disudut hati tersimpan hasrat melihat siswi hari ini tidak hanya dididik berpuas hati dengan hanya kebolehan asas seorang suri di gerbang rumahtangga, namun aku terlalu ingin melihat wanita hari ini bangkit, menjadi seorang pemimpin, pencetus evolusi, pejuang hak2 kewanitaan..bukan hanya sebagai sayap kiri, tapi pelengkap kepada sebuah kesempurnaan.. Teringin melihat, lahir peniaga wanita sehebat khadijah yang hartanya melebihi saudagar2 muslimin mekah saat itu, sehebat Rabitul Adawiyah yg menjadi tempat rujukan ilmu2 agama bukan hanya dikalangan muslimat tapi jauga muslimin suatu masa dahulu, sekental semangat juang Zainab AlGhazali yang saban hari dirinya disekasa dngn pelbagai bentuk seksaan kerana memperjuangkan gerakan islam,..Lady Diana, Shuki..seorng pejuang reformasi hebat,dan banyak lagi tokoh-tokoh wanita suatu masa dahulu yang mampu mengukir nama dan menjadi sebutan hingga kini akibat kehebatan mereka..namun hari ini, kita ketandusan tokoh-tokoh hawa ini...
Mungkin kini sudah tiba masanya untuk kita semua bangkit kembali, realisasikan ungkapan tangan yang menghayung buaian mampu menggongcang dunia.. wanita..jadilah permata pemangkin pembanggunan ummah..siapkan dirimu menjadi ibu sehebat siti hajar, melahirkan anak sehebat ismail..bakal menjadi pemimpin dunia...
29 Julai 2009

Thursday, July 16, 2009

Segalanya Tentang Wanita



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..




"Segalanya Tentang Wanita" , satu program yang 99% dijayakan oleh himpunana tenaga kerja mahasiswi-mahasiswi kampus kesihatan dari pelbagai bidang dan tahun pengajian.Membawa 5 objektif utama iaitu Kearah membentuk jati diri mahasiswi kampus kesihatan ke arah berjiwa besar dan berketerampilan,melahirkan mahasiswi berani, bekaliber dan berkepimpinan,melatih para mahasiwi dalam pelbagai aspek kepakaran terutama komunikasi dan pengurusan, Mendedahkan mahasiswi terhadap cabaran gklobalisasi yang kian mencabar serta persiapan menghadapinya, dan akhir sekali mengajak mahasiswi mengenali seterusnya mencontohi tokoh2 wanita terdahulu dan masa kini yang berjaya melakar nama ke persada dunia.


Program ringkas ini mempunyai dua elemen uatam iaitu di mulakan dengan pameran tokoh2 wanita dari pelbagai agama, bangsa dan aspek kejayaan baik dalam aspek keagamaan, kesihatan, politik mahupun sukan.Pameran berlangsung selama dua hari ini menghimpunan NGO2 serta persatuan2 seperti persatun islam, budhist dan India dalam memperkenalkan tokoh yang boleh sama2 kita contohi dan kenali.Seterusnya, 23 Julai merupakan kemuncak program, forum "Wanita; Permata Pemangkin Pembanggunan Ummah" bakal diolah oleh 3 ahli panel hebat iaitu YB Mumtaz, Dr NorHafidzah dan Saudara Dzulkhairi.Pihak penganjur amat mengharpkan program ini walaupun hanya mengambil masa cukup singkat, bakal memberi impak yang besar dalam diri bukan sahaja mahasiswi malah seluruh kaum wanita, juga mahasiswa kampus..