Powered By Blogger

Wednesday, July 29, 2009

Pemangkin Pembangunan Sebuah Ummah





Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Alhamdulillah..setinggi kesyukuran dipanjatkan kepada Ilahi, akhirnya projek terakhir sebelum melepaskan jawatan di AGM 1 Ogos ini berlangsung jua..walaupun terlalu banyak yang masih perlu digilap dan diperbaiki, namun pengalaman dan pengajaran diperolehi sepanjang menjayakan projek ini terlalu bermakna dan tiada ganti..

Saban hari, cabaran dunia kian mencabar..pelbagai isu diperjuangkan pelbagai pihak..baik isu pendidikan, kebajikan rakyat mahupun isu hak-hak wanita..namun dari pemerhatian aku, majoriti perjuangan ini dicetuskan kaum adam..
Dunia realiti, aku memerhatikan terlalu ramai kaum-kaum sejenisku seolah-olah tiada hala tuju jelas..hidup berpeleseran bersama pasangan yang belum tentu memberi jaminan kebahagiaan..di tepi-tepi jalan, di pasaraya dan lain-lain..cukup sedih melihatkan betapa mereka sesat dalam mencari identiti diri..
Sesetengah wanita berpendapat, kronologi kehidupan golongan bergenetik XX ini hanyalah.. belajar, mendapat segulung ijazah..berkahwin..beranak seterusnya mengabdikan diri di rumah menjaga dan membesarkan anak2..segala latihan, tarbiyah dan pengalaman di kampus disia-siakan..
Justeru,tercetusnya idea bagi mengadakan projek yang dikelola sepenuhnya kaum hawa kerana jauh disudut hati tersimpan hasrat melihat siswi hari ini tidak hanya dididik berpuas hati dengan hanya kebolehan asas seorang suri di gerbang rumahtangga, namun aku terlalu ingin melihat wanita hari ini bangkit, menjadi seorang pemimpin, pencetus evolusi, pejuang hak2 kewanitaan..bukan hanya sebagai sayap kiri, tapi pelengkap kepada sebuah kesempurnaan.. Teringin melihat, lahir peniaga wanita sehebat khadijah yang hartanya melebihi saudagar2 muslimin mekah saat itu, sehebat Rabitul Adawiyah yg menjadi tempat rujukan ilmu2 agama bukan hanya dikalangan muslimat tapi jauga muslimin suatu masa dahulu, sekental semangat juang Zainab AlGhazali yang saban hari dirinya disekasa dngn pelbagai bentuk seksaan kerana memperjuangkan gerakan islam,..Lady Diana, Shuki..seorng pejuang reformasi hebat,dan banyak lagi tokoh-tokoh wanita suatu masa dahulu yang mampu mengukir nama dan menjadi sebutan hingga kini akibat kehebatan mereka..namun hari ini, kita ketandusan tokoh-tokoh hawa ini...
Mungkin kini sudah tiba masanya untuk kita semua bangkit kembali, realisasikan ungkapan tangan yang menghayung buaian mampu menggongcang dunia.. wanita..jadilah permata pemangkin pembanggunan ummah..siapkan dirimu menjadi ibu sehebat siti hajar, melahirkan anak sehebat ismail..bakal menjadi pemimpin dunia...
29 Julai 2009

No comments: