Powered By Blogger

Wednesday, September 17, 2008

A BEAUTIFUL MIND..


Alhamdulillah akhirnya berjaya jugak habiskan posting psychiatric(posting pertama di klinikal year) untuk 4 minggu..tapi tak tahulah macam mana result end-posting exam..mg2 semua ‘cemerlang’ bak kata dr maizun(O&G), bukan sekadar cukup2 makan jer..
1st day masuk posting ni cukup memenatkan,takde sesiapa yang datang bagi guide,baik dr ataupun staf jabatan..berbekalkan sedikit perkongsian pengalaman senior2 tersayangJ kami pun pandai2 la bawak diri..kejap pergi klinik,kejap pergi kat bahagian pemulihan kejap pergi wad..dalam kepala juz nak penuhkan requirement buku log..hmm..aku betul2 x Nampak apa matlamat dan arah tuju kami..
Then bila dah masuk minggu ke-2 dan seterusnya,,bila dah nampak matlamat and arah nak dituju,,aku dah mula ‘jatuh cinta’ hehe.. kat psychiatric posting ni..honestly for me,,posting ni sngt menarik.. patient yang ada cukup istimewa bagi aku..they really have a beautiful mind..especially those who have schizophrenia..diagnosis yang x asing dalam dunia psychiatric..mereka hidup dalam dunia mereka sendiri,,terpisah dari keserabutan dan kelam kabut dunia reality..
Hallucination,delusion.and other symptoms.. itulah dunia mereka,dunia yang kita semua x dapat alami..mungkin bagi kita itu sekadar imaginatioon yang diada-adakan mereka sendiri,,tapi tiada siapa oleh sangkal bahawa bagi mereka that is real,benar and betul2 berlaku..
Namun jika dikaji-kaji sejarah insan2 istimewa ini,kebanyakan mereka dilahirkan sebagai seorang yang normal macam kita malah ada yang jauh lebih hebat.,tapi disebabkan masalah hidup yg sarat,keluarga yang porak peranda dan kurangnya kasih saying dan tumpuan…pengakhiran kisah hidup mereka jadi macam tu..
Aku suka letakkan diri aku dalam kondisi pesakit yang aku clerk,,mungkin mata yang memandang tak seberat bahu yang memikul,,tapi bila cuba untuk meyelami hidup mereka betul2 membuatka aku rasa bersyukur dengan apa yg aku miliki hari ini..syukur sangat2,,walau kadang2 kita mengeluh dengan masalah sendiri,tapi rupanya masih ada insan yang diuji lebih berat dari kita..Last but not least,,mereka tetap lebih mulia dari kita,,coz dosa2 mereka tidak lagi dikira..dan semoga dosa2 lepas mereka diampunkanNya..
Tapi bila perasaan syg kat pesakit2 ni baru nak berputik,kami daaah dipisahkan dengn new posting’NEUROSAINS’..ish..ish,,really hope that ada pengajaran berharga bakal aku garap dari posting baru ni, selain nilai akademiknya semata-mata..J
30 july 2008
last day pschytric posting..

No comments: